Dag 1: Cape Town to Riversdale - Reisverslag uit Riversdale, Zuid-Afrika van Johan - WaarBenJij.nu Dag 1: Cape Town to Riversdale - Reisverslag uit Riversdale, Zuid-Afrika van Johan - WaarBenJij.nu

Dag 1: Cape Town to Riversdale

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 December 2014 | Zuid-Afrika, Riversdale

Do what you love and do it often..

Km begin: 44880
Km eind: 45280
Km totaal: 478

Vandaag zijn we om 05:45 opgestaan om onze laatste spullen te pakken en om 06:45 weg te rijden. Helaas waren de huisgenootjes wezen stappen en die kwamen met veel kabaal rond vier uur thuis. Sinds dien hebben we niet meer geslapen tot de wekker ging. Toch zijn we vol goede moed onze spullen gaan pakken en precies op tijd zaten we in de auto, onderweg naar Betty’s Bay. Onze eerste halte van de trip.

In Betty’s Bay zijn we naar de Harold Botanical Gardens geweest. Dit was een middel grote tuin met verschillende soorten bloemen, planten en bomen. Ook konden we er een hike van één uur doen naar de watervallen, welke we ook gedaan hebben. De watervallen waren heel rustgevend en ook met het koele, bewolkte weer, was het lekker om er heen te lopen/klimmen.

Om half 11 wilde we wegrijden naar De Hoop Nature Reserve. We dachten dat dit 3 uur rijden zou zijn, totdat onze navigatie zei dat het 5,5 uur was. Dit was wel een domper, maar we zijn toch gaan rijden, omdat we toch die richting op moesten voor ons B&B in Riversdale. Als het daadwerkelijk vijf uur rijden zou zijn, dan zouden we er om half vier zijn, terwijl de Reserve om 18:00 dicht zou gaan. De meevaller was dat we zo’n 2,5 uur hebben ingereden op de tijd en er om half twee waren. Waarschijnlijk verhoogde de onverharde wegen en de Zuid-Afrikaanse adviessnelheden de berekende reistijd aanzienlijk, terwijl het daadwerkelijk veel minder was.

Toen we om half twee aankwamen in De Hoop Nature Reserve bleek er al niemand bij het beveiligingshokje aan het begin van de park te zijn. Toen we verder reden kwamen we niemand tegen, op onverharde wegen na. Bij de toeristen infobalie bleek dat het park geen personeel werkend had op de vrij- en zaterdagen. Aangezien we geen kaart van het park hadden, er niemand was die ons de weg kon wijzen, zijn we terug richting de uitgang gereden. We konden verder het park inrijden, maar we moesten hetzelfde eind dan terug rijden omdat we een rivier een stuk terug moesten oversteken, wilde we naar Riversdale kunnen.

Hierop hebben we gekeken waar we heen konden rijden, wat tussen Riversdale lag en aan de andere kant van de rivier, zodat we de juiste oversteek namen. Hier kwam het plaatsje Witsand uit, wat aan de monding van de rivier in de Indische Oceaan lag. Het was een klein, Hollands-Afrikaans plaatsje waar we op een bankje aan de rivier hebben gezeten en later zijn gaan eten bij een restaurant. Natuurlijk met een schitterend uitzicht!
Een gerecht dat ik kan aanraden is de Lijnvis. Een witte, gebakken vis, die heerlijk mals smaakt.

Overigens, voor dat we daar aankwamen moesten we het riviertje oversteken. Dit gebeurde op een hele ouderwetse manier. Het was een klein pondje voor maximaal drie auto’s (max 10 ton). De pond werd door een Zuid-Afrikaanse gekleurde familie naar de overkant getrokken. Zelfs de kinderen hielpen mee met trekken. Waarbij ze met zijn zessen in een rijtje, steeds achteraan sluitend en weer trekken, de boot naar de overkant trokken. Dit alles maar voor 45 rand (€3,20).

Daarna zijn we in ongeveer 45 minuten naar Riversdale gereden, waarbij we bij de Oak Hurst Guest House B&B een overnachting hebben. Natuurlijk met de luxe als een zwembad…

Op naar dag twee, met veel nieuwe avonturen in petto!!

• 21 December 2014 - 21:04

Mama:

Wauw Johan! Je maakt ons jarloerssssss!!!!

• 22 December 2014 - 09:18

Hanneke:

Wauw, jaa! Echt super leuk!
Johan

Het is al een tijdje definitief dat ik naar Zuid-Afrika zal gaan en in Kaapstad zal verblijven. Ik ga daar stage lopen bij huis Beth Uriel voor mijn opleiding Maatschappelijk werk en Dienstverlening. Dus voor de komende tien maanden ben ik weg uit dit koude natte kikkerlandje. Ik ben benieuwd wat Zuid-Afrika mij brengt en heb enorm zin in de reis naar de andere kant van de wereld! Volg mijn reis hier op waarbenjijnu..

Actief sinds 22 Aug. 2014